Sunday, October 6, 2013

Training Oil & Gas Enhancement - Graduate Employability Scheme (OGE-GEMS)

Sekarang, aku ngan Siti tengah join training. Nama training tu Oil & Gas Enhancement - Graduate Employability Scheme (OGE-GEMS). Training ni ade company yang tolong handle, Prestariang, pastu nanti, dorang yg akan arrange jadual, arrange trainer daripada luar untuk mengajar time training ni nanti. Aku taw pasal training ni pun sebab tengok facebook Abe Idham. mase tu, poster tu die takde tulis pape details pun untuk training ni, die just tulis macam mane nak register tu je pastu die cakap training ni 6 minggu. Terus aku contact Siti tanye nak join ke tak, pastu terus register. Mula2 tu, serius aku ingat training ni alang2 sharing session, lecture. Mase tu 50-50 la nak join, tapi pegi je la register mase 9 September tu.  Dengar2 briefing, rupe nye menarik training ni! 

Training ni 6 weeks. So, untuk minggu pertama tu adalah minggu lecture, Professional Development. Dalam kelas ni kitorang belajar pasal Project Management, Quality Management, Quality HSE Management System, Contract Management, Cost Management, Quality Assurance & Quality Control. Best belajar ni. Kire from kelas ni, die ajar kite macam mane nak handle project mase kite kerja nanti. Trainer kelas ni best sangat. Die banyak share pasal pengalaman2 die, problem yang die lalui mase kerja. Lepas 1 week kelas, kitorang ade assesment, Alhamdulillah, semua trainee lulus. hehe


Pastu, minggu kedua adalah untuk CAD/CAM Development. Haa, minggu kedua ni kitorang belajar gune software Autodesk Inventor Professional 2013. Inventor ni ala2 autoCAD, tapi, trust me, Inventor ni lagi senang nak guna daripada autoCAD (yeke?). Mase mule2 belajar tu, 1st day, kepale aku sakit gile. aku mane penah belajar gune software ni, mase 1st year 1 sem dulu ade la gune autoCAD, tapi tu pun buat 2D je. hahah. memang slow sangat aku mase ni. maklum lah, dah 3 tahun tinggal kelas, slow sikit nak catchup. dan, alhamdulillah la, sebab trainer kelas ni pun best. sempoi aje. hehe. kitorang belajar Inventor ni total 10 hari. lepas tu ade exam. exam ni adalah untuk dapatkan title Certified Professional User. Cuak wey nak exam bende2 macam ni. Tapi, jangan risau, nanti ade exam preparation. Alhamdulillah, semua orang pass exam tu. hehe. Pastu, excited gile sebab nanti name korang akan ade kat website autodesk as certified user. contoh macam kat bawah ni. gituuu. walaupun title certified professional, tapi takdela professional sangat. hahahah. tapi, if korang ade project nak bagi aku, insyaAllah aku boleh buat, tapi, of course la, kene bayar kan, kate dah certified. hahaha. okay. diam. 



Lepas tu, minggu ketiga, adalah minggu untuk belajar AutoCAD Plant 3D, untuk design2 plant la kirenye. macam biase, 1st day belajar, sakit kepale gile sebab susah nak catch up. hahah. setakat ni boleh la belajar ni sikit. lagipun baru 1 hari kelas. Kitorang belajar AutoCAD Plant 3D ni untuk 2 weeks. Tapi, AutoCAD Plant 3D ni takde exam, cuma nanti dorang akan bagi project la untuk kitorang buat. Mintak2 okay lah aku belajar software ni, aku memang berminat benda2 macam ni. 

Actually, kitorang ade lagi dua minggu je kelas. 4 minggu dah berlalu. nanti mase minggu last, kitorang pun akan ade Softskills Development, mase tu akan ade test. Contoh nye macam listening test, speaking test, dan sebagainye la. Cuak plak aku. Ceh. Semua benda nk cuak. hahah. Okay. Harap2 dapat lalui semua ni dengan jayanya.

Haaaa, yang ni paling best. Terkejut jugak aku mase briefing time registration day tu, dorang cakap yang kitorang akan ade internship 3 bulan lepas training habis. Yeay! seronoknye. Internship ni dengan company2 yang jointventure dengan Prestariang untuk program OGE-GEMS ni. Dah la company2 die boleh tahan plak tu, SapuraKencana, Ranhill Worley, MMHE, and banyak lagi la. Huii. Tak sabar sangat. Lagi 2 minggu akan habis kelas, lepas tu mungkin kene tunggu sekejap untuk pegi internship tu. Tapi, korang tak boleh pilih la nak intern kat company mane daripada list2 company yang joint venture tu, cume if korang ade company2 lain yang korang berminat nk gi intern tu, bolehla korang propose. weee, tak sabar. 3 bulan tu sekejap je, fyi, budak2 UTP intern 8 bulan. time aku intern dulu 8 bulan, kat Kerteh. Cume skrg dah jadi 7 bulan sebab UTP dah gune system trisemester. 

Tapi tu la, sorang lecturer yang bagi idea buat program ni sedih jugak la, sebab ape? sebab yang join training ni 20 orang je. FYI, kalau dekat luar, ape2 je training yg Prestariang ni organize, akan ade 4 kelas, dan 4 kelas tu die cume nak 25 orang je. Since UTP die buat 1 kelas je, so die cuma nak 30 orang je. mase register dulu aku tengok list memang cukup 30 orang. tapi yang datang 20 orang je. Lecturer tu cakap la, kalau kat luar, berebut2 student nak join, tapi kat sini? Hurm. 

Dah la orang bayarkan kite. Yang aku taw, kitorang di-sponsor sebanyak RM8000  sorang untuk course2 yang kitorang ambik tu. Ko mampu bayar sendiri RM8 Ribu? Tapi tula, mungkin silap kat poster tu jugak. sebab memang kat poster yang untuk promot2 tu memang tak tulis pape pun pasal training ni.Macam aku cakap, die just tulis macam mane nak register and duration training ni je. Aku rase, kalau dalam poster tu tulis tentative2 training macam aku tulis kat atas tu, siap dengan internship sekali, confirm berduyun2 yang nak join. 

Bye.

9 comments:

Anonymous said...

salam..nk tnye..okay x program ni tuk petroleum eng n awk dpt placement intern kat mane..

Anonymous said...

Pgram ni buat kat mane eh?

Anonymous said...

salam..nk tanya feedback utk program nih..lpas abis klas tuh awak ada dapat intern placement kat mana2 company tak?kalau ada lpas tu dia ad offer kerja tak?

soya said...

Hello, program ni selalu buat kat university. try contact http://3p.prestariang.com.my/ untuk maklumat lanjut...

details utk petroleum eng saye x sure, tapi mase post mortem utk training yg saye join tu, ade orang cadangkan macam buat utk details, contoh : drilling engineering ke..

yg saye join ni, training yg saye tulis dalam post ni. campur2 cost. tapi mmg membantu, sbb saye mmg minat blajar autodesk tu. skrg keje pun buat bende tu.

pasal internship tu, saye cari keje sendiri.mase saye join tu, lambat sgt utk dpt taw intern. tp dorg cube utk improve.

best program ni, really improve urself. rugi x join. free pulak tu. =S

soya said...

eh, sorry. *campur2 course.

soya said...

eh, sorry. *campur2 course.

Anonymous said...

slm, soya , kerja nanti recommended ataupn kene cari sndri?

Anonymous said...

Mmg kna intern ke? Sbb dlm poster xda tulis intern

Macai said...

Baru aku taw knp ko xupdate dah bila habis program ni n cakap ko cari keje sendiri..huhu(aku baru hbs program tu)